onsdag 25. juli 2012

Lyceé i Frankrike

Velkommen til min blogg! Jeg er ei jente på 15 år som skal flytte til Frankrike for å gå på fransk lyceé, videregående skole. Hensikten med denne bloggen er å holde familie, venner og andre som vil følge med oppdaterte på hvordan jeg har det i Frankrike.
  
Jeg reiser til Frankrike med en organisasjon som heter Fivai. De sender 22 norske ungdommer til Frankrike for et treårig skoletilbud hvert år. Seks av disse ungdommene sendes til Bayeux, en liten by i Normandie. Det er her jeg skal bo de neste tre årene, sammen med fem andre norske jenter. (Mer om Bayeux her.)
Bayeux
I Frankrike skal vi gå på en helt vanlig fransk videregående skole sammen med andre franske elever. Vi går gjennom det samme opplegget og vurderes på lik linje som de franske. Det første året i Frankrike skal vi bo på et internat i ukedagene og hos vertsfamilier i helger og ferier. Det to siste årene bor vi i leilighet/på hybel i Bayeux.

  
Jeg reiser til Frankrike den 3. september, men før den tid skal jeg gå på et forkurs i Oslo sammen med alle de andre som skal til Frankrike. Dette kurset er nødvendig for at vi skal lære litt mer fransk og ta igjen noe av matematikken, hvor de franske elevene ligger langt foran oss. Jeg begynner på forkurs mandag 30. juli, så da er det bare å komme tilbake for oppdateringer på bloggen.

PS. Hvis du lurer på noe er det bare å legge igjen en kommentar!

LES MER OM SKOLEN I FRANKRIKE HER!

post signature

2 kommentarer:

  1. Dette blir så spennende!! Glede meg veldig til å følge bloggen :)
    Masse lykke til, både på forkurs og i Frankrike!!

    SvarSlett