lørdag 15. september 2012

La vie française

Hei alle der hjemme i Norge! Jeg lever enda, men har ikke hatt tid eller internett til å skrive noe på bloggen min denne uka. På mandag etter skolen flyttet vi inn på internatet, noe som var veldig spennende. Det var deilig å komme fram og få pakket ut. På internatet deler vi seks norske jentene i seconde et rom. Det er ikke så mye plass å boltre seg på, men det er koselig likevel. Nå som det har gått en uke har vi endelig kommet inn i en slags rutine, noe som egentlig er veldig greit. Dagene består i hovedsak av skole, lekser og mat i kantine. Heldigvis har vi helgene og onsdags ettermiddag fri!

Bayeux er en utrolig koselig by, og den er faktisk mye større enn jeg hadde trodd. Jeg har ikke rukket å se hele byen enda, men jeg har gått gjennom gågaten, hvor det er masse små og koselige butikker, vært på flere av supermarkedene og besøkt den enorme katedralen! Dessuten besøkte jeg lørdagsmarkedet i dag med vertsmor og vertsøster. Det minnet litt om gladmat-festivalen hjemme i Stavanger. Men de selger alt fra frukt og kjøtt til klær og dyr! Det blir et fint sted å handle varer neste år når jeg skal begynne og lage min egen mat. Alt i alt er Bayeux en kjempefin by som er akkurat passe stor. (Hvis noen har tenkt seg på ferietur til Frankrike, er Bayeux det perfekte feriested. Just saying!)

Noen andre ting som dere sikkert har interesse av å vite:
- Jeg hadde en utrolig hyggelig bursdagsfeireing hos vertsfamilien min forrige helg.
- På skolen har vi akkurat begynt å lese "Den skallede sangerinnen" (på fransk).
- Mattelæreren min er norskofil.
- Jeg liker å få brev (bare spør etter adressen min)!
- Det er bare litt over en måned til jeg skal til Paris på høstferie.

Meg og bursdagskaken min!
"Cake-pops"
Plassen min på internatet da jeg kom.
Plassen min på internatet ferdig innredet.

12 kommentarer:

  1. Norskofil? :P dridbra!

    SvarSlett
  2. Flott at du har det bra og trives Oda. Og med god orden i skapet. Ha det godt. Morfar.

    SvarSlett
  3. Svar
    1. Ja, når man har et norgeskart over hele den ene veggen i klasserommet, da er man litt norskofil ;-) Men det er veldig hyggelig for han snakker norsk!

      Slett
  4. Hallo! I dag har vi hatt en koselig feiring av Olla sin 90 års dag ;)
    Så koselig å høre fra deg igjen! :) håpes vi snakkes snart!
    -Emma :*

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også ;-) Skal prøve å gi lyd fra meg litt oftere nå som jeg forhåpentligvis får nett på internatet ;-)

      Slett
  5. Så fint du har det :)

    SvarSlett
  6. åå, så kjekt å se bilder å hørre fra deg! Ser ut som du kose deg masse :)
    - Kristine

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har det veldig fint! Kos deg med bursdagsfeiring i dag da ;-)

      Slett
  7. Fint å se at du har det bra og trives Oda. Vi følger med deg. Farfar

    SvarSlett