onsdag 6. mai 2015

Russ en France

Russefeiring i Frankrike er ikke helt det samme som russefeiring i Norge. Men det betyr ikke at vi har det mindre gøy enn russen i Norge. 

Fordeler med å være russ i Frankrike:

  1. Ingen kaster egg og mel på oss, jippi!
  2. Sparepengene blir stående på konto i stedet i stedet for å brukes på russebuss og russepass. Jeg har betalt ca. 500 kroner for russeutstyr inkludert maling til buksa. 
  3. Det er hundre ganger morsommere å gjøre russeknuter i Frankrike, for franskmennene skjønner ingenting.

Vi begynte russetiden med russedåp i Rouen, sammen med de norske guttene som går på skole der. Dagen ble dessuten brukt til å starte på russeknutene. Vi marsjerte i rekke etter franskmenn mens vi sang den franske versjonen av "Hei hå, hei hå, til arbeid går vi nå", kysset politimenn på kinnet, spiste en cheeseburger på to bit og ga en grønnsaker til fremmede. Jeg tror vi fikk sett hele spekteret av forvirrede ansiktsutrykk den dagen.

Øl i håret anbefales ikke som hårkur

Taran
Hedda
Mina, blårussen vår
Karoline


På vei hjem fra Rouen fant jeg og Taran den perfekte russebilen. Men vi lot den stå der for vi trenger ikke bil for å komme oss til alle russetreffene vi skal på. 


På vei tilbake fra togstasjonen klarte jeg dessuten å ødelegge håndtaket på min røde russekoffert. Turen hjem tok med ett litt lenger tid da jeg måtte bære med meg 20 kg.


Og så var russetiden offisielt i gang! Og selvsagt har vi innstilt oss på å ta en haug med knuter! Her kommer noen høydepunkt:

Vi spiste frokost foran skolen

Vi stjal en pult i klasserommet til de norske førsteklassingene
Og her er den siste knuta som vi tok senest i dag. Brød som sko! Franskmennene har aldri vært mer forvirret. Vi skapte i alle fall mye latter og det var stadig folk som stoppet oss for å ta bilde!


Brødskoene kommer i alle varianter



Men de holder ikke veldig lenge

For mer sprell og flere oppdateringer, sjekk ut facebooksiden vår! 

https://www.facebook.com/bxruss2015

post signature










1 kommentar:

  1. Har du sånn ca oversikt over hvor mange russ det er i frankrike? altså er det flere russ i forskjellige byer?

    SvarSlett