lørdag 8. september 2012

La première semaine en France

Her kommer en oppsummering av mine første dager i Frankrike! Allerede tirsdag var det klart for første skoledag, noe som selvsagt var veldig spennende og nervepirrende. Første del av skoledagen besto av informasjon (på fransk). Heldigvis er kontaktlæreren vår, Mme Delecroix, flink til å snakke sakte og tydelig. Etter lunsj begynte de første skoletimene og slik har det fortsatt resten av uka. Men vi norske har ikke alle timer sammen med resten av klassen dette første trimesteret. Nå i begynnelsen har vi egen undervisning i for eksempel fransk.

Timeplanen min
Blant de timene vi har sammen med klassen, er det veldig stor forskjell på hvor lett det er å forstå lærerne. Noen lærere snakker skikkelig fort, mens andre snakker senere. Jeg merker at jeg skjønner mye av det som blir sagt, mens det er mye vanskeligere å skulle si ting selv. Spesielt siden franskmenn snakker såpass fort. Jeg synes noen av mine franske klassekamerater lyser utålmodighet når de må vente på at jeg skal bli ferdig med å fortelle dem noe!

Når det gjelder franske matvaner, er jeg så langt veldig fornøyd. Frokosten har bestått av brød, yoghurt, ost, syltetøy, te og juice. Og den norske matpakka kan ikke måle seg med fransk lunsj i kantine. Vi spiser en tre retters middag hver dag på skolen! Utrolig nok har det heller ikke vært noe problem å gå fra halv ett til halv åtte uten mat. Franskmenn spiser middag mye senere enn nordmenn, men så kommer de også hjem fra skole og jobb senere.

Alt i alt passer det franske livet meg fint! (Selv om vi har litt mye lekser).
PS. Det kommer flere bilder snart ;-)
post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar